Tidningsreklam
Reklamannonser i tidningar och tidsskrifter är en av de äldsta reklamformerna. Eftersom det finns så många tryckta publikationer, alla inriktade på läsare med särskilda geo- och demografiska förhållanden, så kan man lätt nå en viss målgrupp genom att annonsera i en viss tidning.
Det finns också möjlighet att inkludera reklam i tidningens journalistiska material, dvs låta en journalist ha med regelrätt reklam i sina texter. Detta är inte alltid tillåtet eller etiskt accepterat, men genom reklamformer såsom PR riktade mot journalister så kan effekten ändå uppnås.
För en reklambyrå är ofta är reklamen den största inkomstkällan för utgivare av tidningar och tidskrifter.
Butikskedja med märkeskläder
Butikskedja med märkeskläder bara för barn ska dra igång en stor reklamkampanj. De sitter i ett möte och pannorna läggs i djupa veck.
– Hur ska vi få tag på barnfilmer och barnbilder? Det kostar ju skjortan att anlita modellagenturer och reklambyråer, säger Tripp.
– Jag har en idé! De flesta spelar in filmsnuttar på sina egna barn eller tar kort till tusen. Varför inte utnyttja det på ett smart sätt, så det kostar oss så lite som möjligt, inflikar Trapp.
– Ja, vilken toppenidé, svarar Trull. Vi lockar med något hemligt pris, har vi inte kvar några sockiplast som blev osålda förra året? De som vi väljer ut bilder och filmer av får ju sina barn visade och bryr sig nog inte så mycket om att det hemliga priset bara är ett par sockiplast.
Länk till reklambyrå.
ISO-standard
ISO 14021 - Miljömärkning och miljödeklarationer - egna miljöuttalanden. ISO 14021 är en standard som inriktats på marknadsföring med miljöargument, egna miljöuttalanden. Den innehåller dels generella bestämmelser av portalkaraktär, dels en lång rad specifika krav av olika detaljgrad.
Standarden kan beställas från SIS.
Reklam på webben
Reklam till barn
TV-reklam
Barn har svårt att skilja mellan reklaminslag och vanliga TV-program. De förstår inte heller alltid att syftet med reklaminslaget är att locka till köp. Enligt radio- och TV-lagen får det därför inte förekomma någon reklam över huvud taget omedelbart före eller efter ett barnprogram. Barnprogram får inte heller brytas av reklaminslag. Granskningsnämnden för radio och TV ser till att dessa regler följs.
Dessutom får TV-reklam inte syfta till att fånga uppmärksamheten hos barn under 12 år. TV-reklam som strider mot detta förbud anses otillbörlig. Efterlevnaden av bestämmelsen övervakas av KO. Vid bedömningen ska samtliga betydelsefulla omständigheter beaktas, exempelvis vad reklamen handlar om, annonsens utformning och i vilket sammanhang annonsen förekommer.
Dessa regler gäller för TV 4. Eftersom TV 3 och Kanal 5 inte sänder från Sverige, omfattas de inte av barnreklamförbudet. Däremot måste barnreklamen i dessa TV-kanaler följa TV-direktivets regler och marknadsföringslagen, det vill säga barnreklamen får inte vara vilseledande.
http://www.reklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1498
Bra Reklam. Dålig Reklam.
I den här bloggen kommer jag att ta upp just detta. Hoppas att ni inte tycker att jag svävar iväg för mycket.
Vad är bra reklam?
Är det reklam som reklambyråer och reklam-folk tycker är så bra så att de tilldelar priser?
Eller är det reklam som verkligen funkar, dvs folk handlar och köpte de produkter och tjänster som marknadsförs. Jag anser att det är det senare alternativet som stämmer bäst in på vad bra reklam är. Vad tycker ni?